Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselhydraulische motorstellen Reeks 40 (Type 630) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 1984. Motorstel 4006 wordt bewaard. |
||
Algemeenheden: | Motorstel 4001 te Kortrijk 1983 Motorstel 4006 te Bauche - 2019 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwjaar Aantal eenheden gebouwd Nummering oorspronkelijk Nummering vanaf 01/01/1971 As indeling Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Massa maximum Vermogen Maximum snelheid Actieradius Gasolie |
1957 - 61 7 630.01 (1957) - 630.02 - 630.07 (1961) 4001 - 4007 B'B'+2'2'+2'2' 103,5ton 101ton 2,5ton 21,9ton 2,5ton 127,9ton 2x294kW (4.56kW/ton) 100km/h 1400km 2400l |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totale lengte Breedte Afstand tussen bogies Afstand tussen de assen Afstand draaistel-buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Wieldiameter Boogstraal |
68904mm 3080 mm Motorwagen: 14600mm; Rijtuigen: 15000mm 2500 mm Motorwagen: 1250mm; Rijtuig : 2600mm 1056mm 3831mm Motorwagen:1010 mm; Rijtuigen : 920 mm 125 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kastgedeelte: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer | CW Mechelen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
1e klasse 24 - 24 |
2e klasse 190 60 250 |
Totaal 214 60 274 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dieselmotor: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Aantal Type Werking Injectie Vermogensregeling Startmotor Nominaal vermogen Nominale draaisnelheid Maximum draaisnelheid Aantal cilinders / Opstelling Boring Slaglengte Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Totale massa Ophanging |
SEM Gent 2 6K103HS 4 takt met overvoeding voorzien van vuldrukturbo Brown Boveri Mechanisch met voorverbrandingskamer Ganz-Jendrassik Door regeling van de inspuiting Door elektrische starter 294kW 1350 tr/min - tr/min 6 / Verticaal in lijn 175mm 240mm 148bar 7bar 10,8m/s 2080Nm 3500kg met groep radiator-ventilator in een vals raam bevestigd aan de kast |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overbrenging: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwer Aantal Type |
SEM Gent 2 GTC4 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werkingsprincipe: - 2 traps hydrodynamische versnellingskast bestaande uit 1 koppeltransformator en hydraulische koppelaar. Keerkoppeling: - Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelingsstuk opgesteld in het carter van de hydraulische overbrenging. Koppeling met de motor: - Rechtstreeks. de overbrenging is bevestigd aan het raam van het motorstel. Aandrijving van de assen: - Door cardanassen en conische tandwielen op de assen. Asbruggen: - Bediening: - Elektro-pneumatisch. Remming: - Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem. - Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden. Verwarming: - Het motorrijtuig met het koelwater van de motor, de rijtuigen door middel van gasoliebranders Westinghouse. Ventilatie - Het motorrijtuig door verluchters Schepens, bij de rijtuigen de reizigers door klapramen en de WC door ventilator Schepens. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerking - Voor de 630.02 tot de 630.07 werden M3 rijtuigen gebruikt.
- NMBS : 4006 |