Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselhydraulische motorstellen

Reeks 40 (Type 630)
Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1984.
Motorstel 4006 wordt bewaard.
 

Algemeenheden: Motorstel 4001 te Kortrijk 1983

Motorstel 4006 te Bauche - 2019
Bouwjaar
Aantal eenheden gebouwd
Nummering oorspronkelijk
Nummering vanaf 01/01/1971
As indeling
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Massa maximum
Vermogen
Maximum snelheid
Actieradius
Gasolie
1957 - 61
7
630.01 (1957) - 630.02 - 630.07 (1961)
4001 - 4007
B'B'+2'2'+2'2'
103,5ton
101ton
2,5ton
21,9ton
2,5ton
127,9ton
2x294kW (4.56kW/ton)
100km/h
1400km
2400l
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen bogies
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
Boogstraal
68904mm
3080 mm
Motorwagen: 14600mm; Rijtuigen: 15000mm
2500 mm
Motorwagen: 1250mm; Rijtuig : 2600mm
1056mm
3831mm
Motorwagen:1010 mm; Rijtuigen : 920 mm
125 m
Kastgedeelte:
Bouwer CW Mechelen

Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e klasse
24
-
24
2e klasse
190
60
250
Totaal
214
60
274
Dieselmotor:
Bouwer
Aantal
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Nominale draaisnelheid
Maximum draaisnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Totale massa
Ophanging
SEM Gent
2
6K103HS
4 takt met overvoeding voorzien van vuldrukturbo Brown Boveri
Mechanisch met voorverbrandingskamer Ganz-Jendrassik
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter
294kW
1350 tr/min
- tr/min
6 / Verticaal in lijn
175mm
240mm
148bar
7bar
10,8m/s
2080Nm
3500kg
met groep radiator-ventilator in een vals raam bevestigd aan de kast
Overbrenging:
Bouwer
Aantal
Type
SEM Gent
2
GTC4
Werkingsprincipe:
- 2 traps hydrodynamische versnellingskast bestaande uit 1 koppeltransformator en hydraulische koppelaar.
Keerkoppeling:
- Bestendig op elkaar ingrijpende cilindrische tandwielen met verschuifbaar koppelingsstuk opgesteld in het carter van de hydraulische overbrenging.
Koppeling met de motor:
- Rechtstreeks. de overbrenging is bevestigd aan het raam van het motorstel.
Aandrijving van de assen:
- Door cardanassen en conische tandwielen op de assen.
Asbruggen:
-
Bediening:
- Elektro-pneumatisch.
Remming:
- Automatische rem Oerlikon met variabele druk met kraan en verdeler Oerlikon, gecombineerd met een automatische noodrem.
- Remming door middel van gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming:
- Het motorrijtuig met het koelwater van de motor, de rijtuigen door middel van gasoliebranders Westinghouse.
Ventilatie
- Het motorrijtuig door verluchters Schepens, bij de rijtuigen de reizigers door klapramen en de WC door ventilator Schepens.
Opmerking
- Voor de 630.02 tot de 630.07 werden M3 rijtuigen gebruikt.

Bouwjaar Nummer 01/01/1971 Opmerking Heden
06/1957 630.01 4001 Geschrapt 08/11/84 Gesloopt
08/08/1961 630.02 4002 Geschrapt 08/11/84 Gesloopt
14/09/1961 630.03 4003 Geschrapt 08/11/84 Gesloopt
20/09/1961 630.04 4004 Geschrapt 08/11/84 Gesloopt
26/09/1961 630.05 4005 Geschrapt 08/11/84 Gesloopt
29/09/1961 630.06 4006 Geschrapt 08/11/84 NMBS
03/10/1961 630.07 4007 Geschrapt 08/11/84 Gesloopt
Bewaarde motorstellen tot heden:
- NMBS : 4006